Del océano al bosque a las nubes

Deze keer een verhaal van mij alleen. Ik ben nu met mezelf, op de boot. Een fijne ervaring. Ik deel met jullie een verhaal over vertrek, afscheid, ontmoetingen, bedrijvigheid, vrijheid en Ayahuasca!

Jeroens is inmiddels weer in Nederland. Tijdens de tocht vanaf Jamaica vroeg ik wat zijn plan is als we in Guatemala zijn. ‘Over zo’n week of twee ga ik naar huis’, was zijn antwoord. Ik had ergens verwacht dat hij nog zou gaan rondreizen, op wat boerderijen zou vertoeven, maar dit was een logischere keus. De avond van Jeroens afscheid aten we lux van het geld dat we van Hugo hadden meegekregen. De opdracht was om na een grote oversteek dit geld te gebruiken om een paar flessen drank te kopen en onszelf goed te bezatten. We hebben dit een beetje verdraaid en er ook lekker eten bij laten maken. Hugo erg bedankt!
Die avond besluiten we naar Livingston te varen om nog wat afzakkertjes te doen en zo kan Jeroen vroeg in de ochtend de boot naar Belize pakken. Nadat Jeroen op de boot stapte gingen Ewout en Maurits weer naar de haven. Ik moest nog even slapen en door allerlei omstandigheden ben ik die dag alleen in Livingstone blijven hangen. Die avond ontmoet ik in het Hostel Lindelaya en Eefje. Zij willen graag een stukje zeilen op de rivier en de dag daarna vertrekken we samen naar de haven. Leuke meiden om mee te nemen en goed om uit te proberen hoe het charteren gaat werken.

Na twee dagen in de haven vaar ik de dames terug naar Rio Dulce. Onderweg bedenken we dat we ook nog een tripje kunnen maken naar het rif buiten de rivier. We gaan eerst voor anker voor Livingston om boodschappen te doen en wat rust te pakken. Ik wil graag in de nacht vertrekken om met hoogtij over de ondiepte voor Livingston te komen en met daglicht bij het rif te zijn. Echter rond een uur of tien barst de hel los. Het anker van Spekkoper II laat me voor het eerst in de steek en begint te slepen. Snel start ik de motor en houd de boot zo op haar plek. De grote regendruppels worden door de enorm harde wind als kleine kogeltjes tegen mijn gezicht geslagen. Wanneer de wind wat gaat liggen en het anker weer grip heeft zet ik de motor uit en besluit de nacht niet uit te gaan varen. De volgende ochtend loop ik een rondje over dek en zie tot mijn verbazing dat alle landvasten missen. Ook de grootschoot is afgesneden en bijna alle vallen hebben ook pootjes gekregen. Ook de zeehengel is van de boot vertrokken. Waarschijnlijk zijn we tijdens het boodschappen doen beroofd. Enfin, zullen het wel meer nodig hebben dan ik.

Het weer is fijn, kraakhelder, geen vuiltje aan de lucht en toch besluit ik dat we niet de zee op gaan naar het rif. Het is nu eenmaal regenseizoen en het weer van afgelopen nacht gaat vanaf nu bijna dagelijkse kost worden. We gaan terug de rivier op. Ik stel voor om toch weer richting Fronteras te varen en door te varen naar Lago Izabal, een groot meer aan het begin van de rivier. Het wordt een prachtige tocht met mooie ankerplekken, lekker eten, zo nu en dan een stormpje en erg relaxt gezelschap. Dit charteren bevalt me wel. De daaropvolgende weken help ik Maurits met plannen maken en mensen oppikken vanaf Fronteras en Livingston. Ik heb ook contact met andere hoteleigenaren om te zorgen dat er een netwerk ontstaat van mensen die elkaar handel gunnen. Ook  houd ik contact met Lindelaya zij is in Mexico en besluit nadat Ewout ook vertrokken is, een paar dagen langs te komen voor een tripje. Erg fijn om samen met een vrouw aan boord te zijn. Na een paar vrij intense en fijne dagen samen is het tijd om weer terug te gaan naar de haven, want die dag vaar ik met een aantal andere zeemannen naar een afgelegen plek aan de kust om een Ayahuasca ceremonie bij te wonen.

De jongens met wie ik dit avontuur aan ga heb ik in de haven ontmoet. Zij kwamen aanvaren net toen ik het met Maurits over Ayahuasca had. Drie van hen wonen in Belize en hebben prachtige Belize boten. Echte originele houten platbodems. Een beetje zoals de Botters in Harderwijk, maar dan wat kleurrijker. Edward komt uit Frankrijk, maar leeft al 13 jaar in Belize en drijft het liefst natuurlijke handel met zijn boot. Hij vervoert meel, bomen, meubels en wat al niet meer. Samen met zijn ex had hij ook een Hostel, maar dat is nu voorbij. Nu leeft hij fulltime op de boot. Bryan is samen met zijn veel jongere vriendin en heeft een iets kleinere boot die hij gebruikt voor charters. Bryan komt uit Amerika en woont een jaar of tien in Belize, zijn vriendin Regina heeft roots in Uzbekistan, maar heeft haar leven over de wereld gezworven. Zij blijft bij de boten wanneer wij naar de ceremonie gaan. verder reist Garreth met hen mee. Garreth komt uit de states en is na een scheiding een poosje met zijn camper-van op stap gegaan en is voor deze trip bij de Belize-crew aan boord gestapt. Samen volgen we al twee weken van te voren een dieet. Geen vlees, vis, suiker, kruiden, roken, alcohol. Eigenlijk vooral basic natuurproducten, wat neerkomt op veel groente, fruit en rijst. Sinds ik in de haven ben is mijn leefstijl er niet beter op geworden. Wat wil je ook met zulk warm weer en een bar met koud bier naast de boot. Dit diëten komt mij dus wel even goed uit. Weer even pas op de plaats. Ik merk dat ik steeds meer energie krijg en ook veel minder behoefte heb aan genotsmiddelen. Ook ontdek ik nieuwe dingen om te eten en drinken. Vooral verse kamille en muntthee is erg lekker.

Dag 1:
Maurits brengt ons naar de plek waar we de ceremonie zullen doen. Het hele proces duurt vijf dagen en geen van ons heeft eigenlijk een heel duidelijk beeld wat ons te wachten staat. Wel weten we dat Ayahuasca een natuurlijke hallucinogene drug is, bestaande uit twee planten waarvan de een zorgt voor Mao remmend effect en de ander voor een DMT opwekkend effect.
Rond lunchtijd komen we aan en de Sjamaan Elise wacht ons al op. Het is een tengere italiaanse vrouw met dreadlocks en een vriendelijke glimlach. We lunchen en de rest van de middag bestaat vooral uit ontspannen en wat uitleg over de komende dagen. De eerste avond zullen we een ceremonie doen waarbij we een kruid roken die rustgevende werking heeft en droomopwekkend werkt. De tweede avond is er een ceremonie waarbij we een thee krijgen van Tabak en Salvia, de derde avond is de Ayahuasca ceremonie.
Ik merk op dag een al direct hoeveel moeite ik heb met stilzitten. Ik merk ook dat ik het fijn vind om dat wel te doen en er aan te werken. Na het avondmaal begint de eerste ceremonie. We krijgen een sterke thee getrokken van de Damiana plant en de Calea plant. Daarna roken we bij een kampvuur uit een pijp de Calea. Dit moet voor sterke droomervaringen zorgen. We gaan het meemaken…..

Dag 2:
Ik word, zoals de laatste maanden gebruikelijk is, met daglicht wakker. Een tegenvaller, geen droom onthouden. Ik vraag me af of dromen echt wel op te wekken zijn met kruiden, of dat het meer iets is van bewustwording en training, als je echt graag wil weten wat je droomt en wat dat betekend. Maar goed, ik ben geen kenner.
Tot zover ben ik in ieder geval erg blij met mijn gezondere leefstijl. Weinig eten, geen geraffineerde suikers, niet meer roken, drinken, vlees eten en even geen koffie. Ook moet ik zeggen dat ik stiekem ook nog wel wat kriebels in mijn buik heb door Lindelaya. Het was erg fijn met haar. Veel uiten en wat ik erg fijn vond is dat ze mij met niets liet wegkomen en durft door te vragen.
Ik word ontspannen wakker, toch merk ik dat mijn geest rusteloos is. Niet erg,b want ik zit vol met energie en ideeën, plannen en enthousiasme. Het moeilijkste punt is kiezen.
In de ochtend geeft Elisa ons wat meer informatie over de Ayahuasca thee. Ayahuasca komt van origine uit het Amazone regenwoud, maar er zijn aanwijzingen dat vergelijkbare middelen al door Sjamanen in Siberië gebruikt werd. Het wordt gemaakt van een soort liaan, genaamd Banisteriopsis Caapi en het blad Psychotria Viridis. De een heeft een MAO remmende werking en de ander een DTM opwekkende werking. Whoohoo, nog meer weten? Check google :)
Later op de dag lees ik in wetenschappelijke naslagwerken over onderzoek naar DMT. Best boeiend gezien er onderzoek is gedaan naar de werking van DMT in de psychiatrie en ook verbazingwekkend hoe het verloop van onderzoek naar psychedelica verlopen en verslonsd is. Verder heeft deze dag veel rust, voor mij vooral stilstaan bij mijn rusteloosheid en heeft Elisa een kort gesprekje met iedereen om te checken hoe iedereen er in staat.
In de avond eten we niet, omdat we een reinigingsritueel gaan doen. Dit komt neer op iets drinken en braken. Elisa nodigt ons uit om angsten of boosheid of wat je ook niet mee wilt nemen in de Ayahuasca ceremonie tijdens het avond ritueel letterlijk uit te braken en zo los te laten. Voor mij komen er een aantal angsten op:
1. Angst om dood te gaan.
2. Angst voor afwijzing.
3. Angst voor gekte.
Tijdens het ritueel komt er nog een veel belangrijkere angst naar boven; de angst om van mezelf te houden.
Enfin. Het ritueel begint. Elisa heeft buiten alles voorbereid en een beetje gespannen lopen we naar de ceremonie plaats. Het is een mooie heldere avond en er staat een flinke wind.Er branden kaarsjes, er speelt chants door een boxje en er staat voor iedereen een kleurige emmer en twee grote karaffen met lauw water. Een voor een gaan we zitten. Elisa legt uit wat er gaat gebeuren. Het is vrij simpel. We krijgen allemaal een glas met de thee, getrokken van tabaksblad en salvia.  De reden dat we Tabaksplant thee drinken is omdat in de mayacultuur de tabaksplant als de vaderplant wordt gezien en een reinigende werking heeft. Het is de bedoeling om de thee in een keer op te drinken. Wanneer iedereen zover is zet Elisa een chant aan en dan drinken we. We luisteren het lied af en dan wordt ons vertelt dat we de waterkannen moeten leegslurpen. Elisa begint ritmisch op een kleine trommel te drummen en wij drinken het lauwe water. Ik ben verbaasd hoe snel de enorme hoeveelheid water in mijn lichaam verdwijnt. Bij mij gaat het proces erg smooth. Bij het begin van de tweede kan komt eerst water en dan de thee er uit, dan nog meer water en dan zit mijn emmertje vol. Ik voel me licht, relaxt en moe. De rest van de crew heeft wat meer moeite. Bryan blijft nog zeker een half uur kokhalzen en Edward heeft na de tweede kan water nog geen braakneigingen. Dit kan wel wat link zijn, omdat het wel zoveel water is dat het tot een watervergiftiging kan leiden. Na een tijdje lukt het dan toch en is ook Ed klaar met zijn reinigingsritueel. We gaan allemaal direct naar bed. Ook dit moet droomversterkend werken.

Dag 3:
Deze ochtend wordt ik weer met daglicht wakker. Erg lekkere en een fijne gewoonte. Slapen wanneer het donker is en wakker als het licht wordt. Ik merk dat ik deze nacht wel heb gedroomd, maar ze helaas niet meer kan herinneren. Wel heb ik heerlijk geslapen en merk dat het energie geeft om weer een paar dagen echt even stil te staan en ‘niets’ te doen of te moeten.
Ik probeer yoga en meditatie, maar ik heb te veel energie en ben te rusteloos om stil te zitten of me lang te focussen. Ik ga maar wat schrijven. Daarna ontbijt en weer even rusten. Ondanks mijn vele energie merk ik toch dat wanneer iets doe het snel op is. Ik denk dat het te maken heeft met de voedingsstoffen waaraan mijn lichaam zo gewend is en nu ineens niet heeft. Nadat ik weer uitgerust ben ga ik slacklinen en ik zit er lekker in. De trucjes gaan lekker en het lukte om goed te springen op de lijn. Ik merk dat de kinderen, van de community naast ons, vanuit de bosjes naar mij gluren. Eentje durft dichterbij te komen en ik nodig hem uit op de slackline. Dat is wat ze graag wilden, had ik gister al begrepen. Uit het niets stonden zeven kinderen om me heen te springen en wilden allemaal wel even acrobaatje spelen. Dan maar een half uurtje gymles. Ik begrijp nu wel de lol die Giel uit zijn werk haalt. Het is erg leuk om kinderen fysiek uit te dagen en te begeleiden. Zo blij, zo vrij en zo speels. Wel een beetje eng dat ze geen angst hebben. Eentje viel met zijn toekomstig voortplantgerij vrij hard op de lijn. Gelukkig hield hij zich groot en sprong er zo weer op.
Aan de keukentafel raakte ik in gesprek met Elisa en Bryant. Elisa heeft een zogenaamd syndroom dat ze geluiden omzet in vibraties, kleuren en vormen. Ze had dit na een bijna doodervaring in Australië. Ze werd gebeten door een spin en is een poosje dood geweest. Er werd haar gevraagd waar ze heen wilde en haar antwoord was ‘Guatemala’. Sindsdien is ze hier en gefascineerd door planten, natuurlijke medicijnen en bijna doodervaringen. Hierdoor kwam ze in aanraking met DMT, wat naar haar zeggen dezelfde ervaring is als een bijna dood ervaring. DMT zit ook in de Ayahuasca, maar heeft een andere werking in thee dan dat je het middel puur rookt.
Na de lunch ondergaan we weer een reinigingsritueel. Nu gelukkig niet weer een innerlijke, maar een uiterlijke reiniging. Elisa is de hele dag al aan het brouwen en het brouwsel ruikt werkelijk heerlijk. Bij de rivier nabij ons onderkomen worden we gewassen. Daarna is het weer tijd om te rusten, want het zal een lange nacht worden…
Rond half tien worden we gewekt. Al het licht in het huis is uit en her en der branden kaarsjes. Ik loop naar de zolder waar de ceremonie plaatsvind. Voor iedereen is een comfortabele plek klaargemaakt, er branden kaarsen er speelt muziek en Lisa zit klaar omringd met haar brouwsels, drum en klankschaal. We gaan zitten, en krijgen een voor een de eerste drank. De smaak is erg goor, maar te doen. De tweede drank daarentegen is bijna niet binnen te houden. De kaarsen gaan uit, en het is tijd voor meditatie en het effect. Ondanks dat ik probeer geen verwachting te hebben, spelen de ervaringen van mensen die ik heb gesproken of waarover ik heb gelezen mee in mijn verwachtingen. Na een uur of twee stilzitten en luisteren naar het gezang van Elisa of muziek uit de speaker, begin ik een beetje onrustig te worden. Ik begin me ook te irriteren aan de honden die buiten blaffen en de stank van de vleermuizenkak in het onderkomen Ik wil graag bewegen of wat merken van de ayahuasca. Na een half uur draaikonten krijgt Elisa in de gaten dat er bij mij niet echt veel effect is. Ze plempt wat brouwsels bij elkaar en geeft mij een tweede glas thee. Deze is nog walgelijker van smaak, maar goed, we willen wat merken. Alle anderen krijgen een extra dosis en het lijkt er op dat niemand echt wat merkt. Wanneer ik na weer een paar uur stilzitten de zon langzaam zie opkomen vraag ik Elise of zij weet of er nog kans is op enig effect. Ze reageert bot en ik moet weer gaan zitten. Ze vindt het een rare vraag. Nu ben ik niet alleen onrustig, maar ook geïrriteerd. Als Elisa de ceremonie afsluit vraagt ze hoe ik me voel. Ik antwoord eerlijk en geef aan dat ik wel wat teleurgesteld ben, omdat ik geen effect heb ervaren. Elisa antwoord dat ze dat heel logisch vindt, omdat ik volgens haar van te voren al teleurgesteld was. Ik zeg haar dat we even stoppen met praten. 24 uur wakker zijn, niet eten en geen effect hebben van iets wat dat wel zou moeten doen heeft mijn irritatiegrens bereikt. Elisa is zelf wel in een andere dimensie, maar begint zich wel een beetje benauwd te voelen, omdat niemand van ons wat gemerkt heeft en de manier hoe zij hierop reageert nogal wat boosheid oproept. We besluiten dat we de retraite niet af zullen maken en dat we zo snel mogelijk weg willen gezien de sfeer er niet bepaald beter op wordt.
Tot zo ver het Ayahuasca avontuur.

De dagen daarna besluit ik dat ik de boot ga opruimen en mij klaar ga maken voor vertrek. In de tussentijd besluiten Bryan en Regina dat zij de marina wel willen runnen wanneer Maurits weer naar zee moet, komt Uwe een duitse DJ die ook in Belize woont langs met heel veel vette muziek en vertrek ik op 2 juli met de boot naar Belize. Ik reis naar Mexico om daar nog een paar dagen te spenderen met Lindelaya. Na een paar fijne dagen in een luxe hotel is het tijd afscheid te nemen. Zij vertrekt 5 juli ik heb een ticket voor een terugvlucht naar mijn thuisland op 6 juli. Tot snel allemaal!